In de VS hebben ongeveer 10 miljoen personen een ernstige psychiatrische stoornis. In vergelijking met de algemene bevolking kunnen deze personen beduidend minder het postsecundaire onderwijs voltooien. Met behulp van Begeleid Leren programma´s wordt gepoogd hen alsnog aan diploma´s te helpen. Ondanks die ondersteuning maakt tussen de 26% tot 50% van de deelnemers de Begeleid Leren programma´s niet af. De auteur houdt in dit artikel een pleidooi voor het structureel aanbieden van Motiverende Gespreksvoering (Motivational Interviewing) in de Begeleid Leren-trajecten omdat deze evidence-based benadering zich bewezen heeft als effectieve methode bij het oplossen van ambivalente gevoelens. Personen in een Begeleid Leren-traject willen duidelijk hun opleiding afmaken, maar kunnen o.a. oplopen tegen: 1. het ter sprake brengen van hun stoornis tijdens de lessen; 2. ervaren van stigma; 3. allerlei motivatieproblemen. In een uitgeschreven gesprek tussen hulpverlener en Begeleid Leren-deelnemer wordt duidelijk gemaakt wat de meerwaarde van Motiverende Gespreksvoering kan zijn.
Manthey T (2011). Using Motivational Interviewing to Increase Retention in Supported Education.American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 14 (2), 120-136.