Individuele Plaatsing en Steun (IPS) is een effectieve arbeidsrehabilitatie interventie voor mensen met ernstige psychische problemen. Op grond van dezelfde principes is ook een begeleid leren variant ontwikkeld. Gezamenlijk kunnen ze worden aangeboden als Supported Employment and Education (SEE). Tot nu is er nog weinig onderzoek naar de effectiviteit van SEE voor personen met een Eerste Psychotische Episode (EPE) en de meeste IPS- of SEE-programma’s worden expliciet aangeboden aan personen die hebben aangegeven aan het werk of naar een opleiding te willen. In deze Amerikaanse studie werden data geanalyseerd van de Recovery After an Initial Schizophrenia Episode-Early Treatment Program (RAISE-ETP), waarbij de uitkomsten van het NAVIGATE-programma werden vergeleken met die van een doorsnee Ambulant Programma (CC). NAVIGATE bestaat uit 4 componenten: a. gepersonaliseerd medicatie management; b. psycho-educatie; c. persoonlijke training in ziekte zelfmanagement; d. SEE: iedereen kreeg standaard SEE aangeboden. De NAVIGATE-interventie duurde 2 jaar. De volgende data of meetinstrumenten werden om de 6 maanden verzameld of afgenomen: aantal opnames in verleden, Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS), Clinical Global Impressions Severity Scale, Calgary Depression Scale for Schizophrenia (CDSS), Quality of Life Scale (QLS), self-perceived stigma scale en aantal dagen betaald werk of dagen op school. De data werden met behulp van generalized estimation equation (GEE)-modellen geanalyseerd. Op baseline hadden de NAVIGATE-deelnemers (25%) veel minder vaak werk of deden minder vaak een opleiding dan de CC-deelnemers (37%). Na 2 jaar was de deelname aan werk of opleiding in de NAVIGATE-groep veel meer gestegen dan in de CC-groep: de stijging bij de NAVIGATE-groep was 58,2% tegenover 6,1% bij de CC-groep. Deze goede uitkomsten werden gemedieerd door deelname aan de SEE-interventie. Een groot deel van de NAVIGATE-groep raakte pas na 6 maanden gemotiveerd voor deelname aan de SEE-interventie. Voor personen met EPE zou de SEE-interventie eigenlijk te allen tijde toegankelijk moeten zijn.
Rosenheck R, Mueser KT, Sint K, Lin H, Lynde DW, Glynn SM, Robinson DG, Schooler NR, Marcy P, Mohamed S, Kane JM. (2017). Supported employment and education in comprehensive, integrated care for first episode psychosis: Effects on work, school, and disability income. Schizophr Res. 2017 Apr;182:120-128.