Kenniscentrum Phrenos website

Het PEERS-programma verbetert vooral kennis over sociale vaardigheden bij adolescenten met autisme

De afgelopen jaren zijn vele interventies voor sociale vaardigheden in groepsverband (GSSIs) voor kinderen, adolescenten en volwassenen met autisme ontwikkeld. Een Amerikaanse studie onderzocht de effectiviteit van het op adolescenten gerichte PEERS-programma: Program for the Education and Enrichment of Relational Skills.

PEERS is een volledig uitgeschreven curriculum bestaande uit 14 wekelijkse groepsbijeenkomsten van 90 minuten, waarin met allerlei werkvormen en met betrokkenheid van de ouders sociale vaardigheden worden aangeleerd. De studie was een meta-analyse van 12 verschillende onderzoeken met deelnemers tussen de 12 en 18 jaar oud, waarbij onder andere zelfrapportages en rapportages van de ouders werden gebruikt. De conclusie is dat PEERS een groot effect heeft op de kennis van sociale vaardigheden, maar dat het effect op daadwerkelijk sociaal gedrag gering is.

Lees hier de samenvatting.

Zheng S et al. (2021) Improving Social Knowledge and Skills among Adolescents with Autism: Systematic Review and Meta-Analysis of UCLA PEERS® for Adolescents. J Autism Dev Disord. 2021 Jan 29. Online ahead of print.

Link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33512626/ [niet gratis]
Fotocredit: Priscilla Du Preez op Unsplash

Back To Top