Skip to: Effectiviteit DTP bij rijles autistische jongeren valt tegen

Kenniscentrum Phrenos website

Effectiviteit DTP bij rijles autistische jongeren valt tegen

Autistische personen halen minder makkelijk dan ‘normale’ personen hun rijbewijs. Toch kan dat goed zijn voor hun ontwikkeling, omdat ze dan eerder zelfstandig aan allerlei sociale activiteiten kunnen deelnemen. Een Australische studie keek naar de effectiviteit van het innovatieve Driving Training Program (DTP).

Bijna al het onderzoek naar het rijgedrag van autistische personen is tot nu toe in simulatoren gedaan. DTP verbetert het daadwerkelijke rijgedrag van autistische leerlingen, die van een in de DTP-methode bijgeschoolde rij-instructeur les kregen. Dat werd vergeleken met de uitkomsten van een groep autistische leerlingen die op de conventionele manier auto rijles kregen. De deelnemers aan het DTP kregen tien lessen met oplopende moeilijkheid: van theoretische instructie en rijden op een afgesloten circuit, tot in de stad rijden en op de snelweg rijden. Er werd gekeken naar rij-activiteiten, zoals inparkeren, door voetgangszone rijden, rotondes nemen, T-kruising benaderen en handelen bij stoplichten. Het bleek dat de deelnemers van beide groepen significant beter gingen autorijden: bij de interventiegroep was de gemiddelde toename 3.39 en bij de controlegroep 3.32. Het verschil tussen beide groepen was statistisch niet significant.

De auteurs geven enkele verklaringen voor deze niet verwachte uitkomst: wellicht hadden zich alleen rij-instructeurs aangemeld die goed met autistisch gedrag om kunnen gaan. Wellicht was ook de instructie van de DTP-training aan de rij-instructeurs niet optimaal.

Lees hier de samenvatting.

Vindin et al. (2021). A Driver Training Program Intervention for Student Drivers with Autism Spectrum Disorder: A Multi-site Randomised Controlled Trial. J Autism Dev Disord. 2021 Jan 3. Online ahead of print.

Link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33389302/ [niet gratis]
Fotocredit: Orkun Azap op Unsplash

Back To Top