Op het 5e Nationale Psychose Congres (14 november 2025) vonden de onderstaande workshops plaats. Bekijk hier de presentaties.
1. “Verbindende Gespreksvaardigheden (obv LEAP®)” voor ggz-medewerkers en ‘Naasten van…’ – door Evert Schlebaum (trainer en familielid, Ypsilon en de Dialoogfabriek)
In de praktijk blijkt dat de communicatie tussen ggz-medewerkers en familieleden van mensen met een kwetsbaarheid voor psychose niet altijd makkelijk is. Ook ‘Naasten van…’ ervaren dit en hebben vaak veel vragen hoe met ggz-medewerkers om te gaan. Dit blijkt uit de vele vragen van familieleden die belangenvereniging Ypsilon krijgt. De ervaring leert dat de LEAP® methode hierin een helpende rol kan spelen.
2. Persoonlijk herstel bij deelnemers van de HAMLETT-studie 2 jaar na een eerste psychose – door Bram Rosema (Onderzoeker bij NHL Stenden Leeuwarden) en/of Nynke Boonstra, (Hoogleraar Verplegingswetenschap in de ggz bij UMCU)
Als onderdeel van de HAMLETT-studie zijn 31 deelnemers 2 jaar na remissie van een eerste psychose geïnterviewd middels een semigestructureerd interview gebaseerd op het CHIME (Connectedness, Hope, Identity, Meaning, Empowerment) framework. Na kwalitatieve analyse kwamen verschillende thema’s aan bod.
Tijdens de workshop werd een presentatie gegeven van de belangrijkste resultaten en wat dit kan betekenen voor de klinische praktijk. Hierin werd specifiek ingegaan op persoonlijk herstel, en zin- en betekenisgeving, 2 jaar na een eerste psychose.
3. Contactherstel: Psychomotorische Therapie (PMT) voor mensen met psychotische klachten – Jasper Overeem en Channa van der Moolen (Psychomotorisch therapeuten, Amsterdam UMC, afdeling Vroege Psychose)

De workshop had de vorm van een psychomotorische therapie sessie zoals die ook aan de mensen op de afdeling Vroege Psychose van het Amsterdam UMC wordt gegeven. Een interactieve workshop, met oefeningen uit de PMT gericht op spanningsregulatie, samenwerking en cognitief functioneren.
4. Get Healthy – door Dunja van der Velde (arts-onderzoeker, Amsterdam UMC) en Daphne Dielemans (AIOS, Parnassia groep Rotterdam Rijnmond, Amsterdam UMC)
Leefstijlinterventies bieden perspectief als aanvullende behandeling bij psychose. Niet alleen via lichamelijke gezondheidsvoordelen, maar ook door bijdrage aan psychisch herstel. Onder leefstijl valt verbetering van bijvoorbeeld slaap, beweging, middelengebruik, ontspanning en voeding. Uit eerder onderzoek bleek dat leefstijlinterventies effectief zijn in de behandeling van psychose.
Tijdens deze workshop werd gefocust op voeding via ketonen en stoppen met roken. Deze twee strategieën grijpen in op biologische processen, zoals ontstekingsreacties, die een rol spelen bij psychose. Mensen met psychose worden vaak metabole verstoringen gezien, die door stoppen met roken of alternatieve energiebronnen zoals ketonen verholpen kunnen worden. Er zijn toenemende aanwijzingen dat dieetinterventies, zoals het ketogeen dieet of ketonensuppletie, een rol kunnen spelen in het verbeteren van symptomen bij psychotische en bipolaire stoornissen. Bij het stoppen-met-roken – deel werd ingegaan op hoe een behandelaar het gesprek kan starten over stoppen met roken en hier een advies over geven?
In de discussie werden ervaringen gedeeld: is er binnen de psychiatrie ruimte voor dit soort metabole of voedingsgerichte interventies? Welke overwegingen spelen een rol bij het toepassen van dieetinterventies in de praktijk? Welke vormen van ondersteuning, samenwerking of bewijs zijn nodig om dit in te passen in de behandelpraktijk?
5. “Wie ben ik?! Een workshop over identiteit en eigenwaarde – door Mariken de Koning (Psychiater Mentrum Herstelondersteunende Vervolgklinieken en Senior onderzoeker afdeling Onderzoek Arkin) en Lisette van der Meer (hoofdonderzoeker bij Lentis en hoofddocent aan de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de RUG)

Onderzoek heeft aangetoond hoe interventies gericht op identiteit en het delen van verhalen mensen kunnen helpen de draad weer op te pakken. In deze workshop stonden twee onderzoeken centraal. Bij Lentis en de Rijksuniversiteit Groningen is onderzocht hoe we mensen in langdurig klinische afdelingen kunnen ondersteunen bij het weer (her)ontdekken van hun identiteit en ontwikkelden we een interventiespel ‘Dit Ben Ik’.
Bij Mentrum is onderzocht wat aandacht voor het levensverhaal kan bijdragen aan persoonlijk herstel voor cliënten met een ernstige psychische aandoening in de langdurige zorg. Zij ontwikkelden met elkaar de interventie ‘Een Gedeeld Verhaal’, en pasten die toe in drie woonlocaties waar cliënten klinisch dan wel beschermd wonend langdurig verblijven. Voor beide onderzoeksgroepen geldt dat zij mensen en hun ervaringsverhalen in een vroeg stadium en gedurende het hele proces betrekken bij het doen van onderzoek. En dat zie je terug in de ontwikkelde interventies.
In deze workshop een korte inleiding over het effect van een psychose op identiteit. Daarna was er een panelgesprek tussen een viertal deelnemers over identiteit en het herontdekken ervan vanuit het perspectief van het eigen verhaal. Vanuit cliëntperspectief Carola van Alphen (voorzitter Anoiksis), Alexander Middeljans (ervaringsdeskundige RGOc) en Marlieke de Jonge (stafmedewerker empowerment) en vanuit naastenperspectief schoof Karin Groen (vrijwilliger Ypsilon) aan. Mariken de Koning en Lisette van der Meer begeleidden het gesprek. Vervolgens gingen de deelnemers zelf aan de slag met de interventies Dit Ben Ik en Een Gedeeld Verhaal.
6. Assertieve zorg in de praktijk: op- en afschalen naar een passende (woon)plek: van ambulant tot intensief klinisch: hoe doen we het? – door drs. L. Tuip (psychiater, GGZ Friesland en GGZ NHN) en drs. R.A. Ramkisoen (psychiater, Yulius)

In 2021 werd de GGZ Standaard Assertieve en Verplichte zorg gepubliceerd. De standaard beschrijft een visie op dergelijke zorg en geeft kaders voor samenwerking tussen patiënten, naasten en een scala aan professionals. De standaard benadrukt dat de complexe problematiek vraagt om intensieve begeleiding en samenwerking. Het stelt dat er een inspanning moet zijn om verplichte zorg te voorkomen, maar tegelijkertijd dat forse druk gerechtvaardigd kan zijn om dit te bereiken. Het geeft slechts in beperkte mate praktische handvaten.
Speerpunt van de NvVP subvereniging EPA is het onder de aandacht brengen van praktijkvariatie. Op basis van dezelfde richtlijnen en standaarden kunnen verschillende keuzes worden gemaakt. De variatie biedt een mogelijkheid om van elkaar te leren. Tijdens deze workshop werd de GGZ zorgstandaard Assertieve en verplichte zorg besproken. Aan de hand van casuïstiek werd ingegaan op praktijkvariatie en (eigen) dilemma’s.
7. (Huis)CAT: Compenseren kun je leren – door MSc Tim van Brouwershaven (PhD student, Lentis cluster Langdurige Zorg & Wonen; Rijksuniversiteit Groningen, faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen) en dr. Lianne Sanders (senior onderzoeker, Lentis cluster Langdurige Zorg & Wonen; Universitair Medisch Centrum Groningen, Rob Giel Onderzoekscentrum)

Cognitieve Adaptatie Training (CAT) is een psychosociale interventie voor mensen met EPA die erop gericht is om cognitieve problemen te omzeilen. Dit wordt gedaan door het inzetten van compensatiestrategieën en gepersonaliseerde hulpmiddelen in de eigen leefomgeving. Hierdoor kunnen mensen met EPA hun doelen weer bereiken en zelfstandiger leven. Dit ondersteunt het herstel op meerdere levensgebieden. De interactieve website Huis-CAT is ontwikkeld om CAT toegankelijker te maken en is specifiek gericht op naasten. In deze workshop werd een korte inleiding gegeven over CAT en werd er geoefend in duo’s inclusief een rollenspel, en met het werken met de interactieve Huis-CAT website.
8. “Hoe dan? Hoe dan ook! Een workshop over hoe je barrières kunt doorbreken” – door Carola van Alphen – (voorzitter, Vereniging Anoiksis) en Mika de Vreede (Secretaris, Vereniging Anoiksis)
Na een psychose kun je jezelf kwijt zijn. Hoe bouw je dan je identiteit en eigenwaarde weer op? In deze workshop werd dat proces verkend, samen met cliënten, naasten, hulpverleners en onderzoekers. De bestuursleden van Anoiksis lieten zien hoe aandacht voor het levensverhaal en identiteit kan bijdragen aan herstel. Met inzichten uit de praktijk én tools die samen met cliënten zijn ontwikkeld, bood deze workshop inspiratie en houvast voor iedereen die werkt aan persoonlijk herstel.
9. Samen leren bij een Vroege Psychose – Doe ’t maar?! – door Nynke Boonstra (Hoogleraar Nursing in Mental Health, UMC Utrecht & Lector Zorg & Innovatie in de Psychiatrie, NHL Stenden Hogeschool), dr. David van de Ven (onderzoeker Kenniscentrum Phrenos) en Dienke Boertien (Stafmedewerker Herstelondersteuning en Ervaringsdeskundigheid, Kenniscentrum Phrenos)

10. De Kunst van Wonen – doe het samen zelf cursus – door Marlieke de Jonge (stafmedewerker Empowerment en ervaringsdeskundige, Lentis en de Werkgroep Toegankelijk Groningen) en dr. Lisette van der Meer (hoofdonderzoeker bij Lentis en hoofddocent aan de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de RUG)

11. Strategieën om weer beweging te krijgen in hoogcomplexe situaties in de GGZ – Lia van der Ham (Senior onderzoeker, Kenniscentrum Phrenos) en Turjan Meijer (Actieonderzoeker, Kenniscentrum Phrenos)

In het onderzoek ‘Grip op hoogcomplexe situaties in de ggz’, geven we inzicht in welke elementen kunnen helpen om in zulke situaties weer beweging te creëren. Deze workshop sloot aan bij het thema “Doe ’t maar!” door de focus te leggen op herstelgerichte actie: wat helpt om – juist in moeilijke omstandigheden – ruimte te maken voor doen, ervaren, en (hernieuwde) verbinding?
12. Don’t stop me now! Maatschappelijke participatie via sport na psychose – door dr. Laura Steenhuis (Senior onderzoeker GGZ Drenthe) & M.A. Rachel Owen (PhD student, Rijksuniversiteit Groningen)

13. Zinvolle daginvulling als onderdeel van herstel van psychose – Leo van Mil (coördinator) en Guus Wulms (GZ-psycholoog), Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE)
Een zinvolle daginvulling is onmisbaar voor herstel. Zonder die structuur en betekenisvolle activiteiten zien we vaak dat cliënten vooral aan zichzelf worden overgelaten. Dat leidt niet zelden tot meer probleemgedrag, simpelweg omdat richting, zingeving en houvast ontbreken. Denk aan de kracht die activiteiten, educatie of werk kunnen geven. Dát verschil werd in deze sessie zichtbaar. De sprekers gingen samen met de groep in gesprek, aan de hand van prikkelende stellingen.
14. Hoe voldoende aandacht kunnen houden in de zorg en ondersteuning van mensen met psychotische stoornissen op alle levensgebieden – Lars de Winter (Senior onderzoeker, Kenniscentrum Phrenos)



