Peer Education is een interventie waarbij leden van een bepaalde groep ondersteund worden om gezondheidsbevorderende gedragsverandering teweeg te brengen door andere leden van de groep: hun ‘peers’. In dit Amerikaanse artikel wordt beschreven hoe 7 ouderen die ooit een depressie hadden gehad een korte training tot Peer Educator (PE) kregen ten einde op bezoek te gaan bij andere ouderen (n=19; 60-70 jaar) waarvan in de eerste lijn was vastgesteld –met de Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9)- dat ze depressieve symptomen hadden, maar geen hulp zochten, waarschijnlijk vanwege geïnternaliseerd stigma. De training tot PE bestond uit 5 sessies van 4 uur waarin o.a. motivationele interview technieken werden geleerd. De PE’s werden gematched aan de deelnemers en in een periode van 3 maanden werden de deelnemers minimaal 3 maal bezocht. Vóór het eerste en na het laatste contact werden afgenomen: Devaluation Discrimination Scale (meet perceived public stigma) en de Internalized Stigma of Mental Illness Scale (ISMI; meet geïnternaliseerd stigma). Na het laatste contact werd ook een semi-gestructureerd interview met de deelnemers gehouden. Het bleek dat de meeste deelnemers in het verleden wel eens voor depressie behandeld waren. Na de PE-interventie waren de scores voor perceived en geïnternaliseerd stigma significant afgenomen. Uit de interviews kwamen thema’s naar boven die van invloed waren op het afnemen van het geïnternaliseerde stigma: a. de deelnemers konden in hun sociale omgeving niet praten over hun problemen en dat ging wel met de PE; b. de deelnemers voelden zich begrepen door hun PE; c. de deelnemers kregen meer kennis over depressie en de mogelijkheden voor de behandeling ervan; d. de deelnemers voelden zich gesteund door hun PE op hun weg naar herstel.
Conner KO, McKinnon SA, Ward CJ, Reynolds CF, Brown C. (2015). Peer education as a strategy for reducing internalized stigma among depressed older adults. Psychiatric Rehabilitation Journal 38(2), 186-93.